torsdag 18. oktober 2007

"Pappa! Jeg kan skrive!"

Ordene tilhører min datter (3 år). Begeistret viser hun fram at hun har skrevet navnet sitt etter at hun fikk låne pappas mest dyrebare gjenstand: ”macén”. Sunniva har skrevet ”tallet” sitt, som hun selv formulerer det. Og ganske riktig – hun har skrevet S – fire sider med bokstaven S, ispedd en ”bokstav” som ligner, nemlig tallet 2. Og så får jeg beskrevet likheten mellom "bokstaven" 2 og "tallet" S:

”De er litt likens – ser du den svingen helt der oppe?”

Jada – pappa ser den svingen der oppe, selv om han aldri har tenkt på fenomenet før.

Fortsatt beruset over sin egen suksess får Sunniva hjelp til å skrive ut sitt første verk. Fire sider med Sér og bokstaven som ligner.

”Jeg har gjort lekser” repliseres det stolt mens arkene henges opp på husets hedersplass for hjemmelagede, kunstneriske verker – i trappoppgangen til loftet.

Tastaturet trigget min datter til å produsere en tekst som kanskje ellers ligger 1-2 år fram i tid, i alle fall for hennes vedkommende (hun kan tegne hodefotinger men synes det er kjedelig – fordi det er så vanskelig).

Sunniva har blitt introdusert for lese- og skriveverden på datamaskinen. Hvem sa at IKT-utstyr er viktigere på ungdomsskolen enn på barneskolen?

4 kommentarer:

Thomas sa...

Nydelig fortelling som minner om det jeg opplevde med mine to gutter da de lærte å skrive og lese, ”av seg selv” på pc. Nå er bruk av IKT blitt forpliktende også i barnehagen.

Anita sa...

Synes også dette var en fin fortellingen som kan gi inspirasjon for både foreldre og lærere, og som viser at IKT bør introduseres så tidlig som mulig i et barns liv. Hvorfor skal vi sette alderstrinn for når det er tid for å introdusere barna i lese- og skriveverden, eller si at det er mer bruk for datamaskiner på ungdomstrinnet enn på barnetrinnet?

Rune Skansen sa...

Takk for kommentarene. Vi kan vel være enige med om at bruk av elektroniske verktøy med rette kan betegnes som "Den femte grunnleggende ferdighet"

Anonym sa...

I wish not approve on it. I assume nice post. Particularly the title attracted me to review the whole story.